Wednesday 4 April 2018

Indonesia

Image result for flag indonesia

Indonesia merupakan sebuah bandar yang menarik, kombinasi yang unik dari kuil purba , sejarah, tradisi, budaya dan fenomena semulajadi membuatkan indonesia berbaloi untuk dikunjungi. Bilangan tempat-tempat pelancongan yang hebat telah menarik pelancongan yang hebat telah menarik pelancong tidak kira pelancong tidak kira pelancong asing mau pon tempatan.

Kepelbagaian majlis keagamaan dan kebudayaan pelbagai agama dan disokong oleh yang rakyat yang kreativiti artistik dan mesra membuatkan indonesia menjadi tempat pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Jarak di antara lokasi tempat-tempat tarikan adalah mudah diilawati dan amat menguntungkan kepada para pelancong yang ingin bercuti dan segala-galanya adalah murah.


  • Goa Pindul
 Image result for goa pindul

Bosan terapung atas taman tema air yang biasa? Anda perlu cuba sungai malas di Goa Pindul dan merupakan tempat menarik Yogyakarta Indonesia menjadi tumpuan aktiviti pelbagai. Jemu mata anda  dengan keindahan stalactites dan stalagmite formasi batu yang diukir pada dinding lebih beratus-ratus tahun yang lalu, beberapa bilik dengan ciri-ciri yang unik seperti stalactite terbesar ke-4 di dunia ataupun farmasi bantuan stalactite yang dipercayai mempertingkatkan 'Keperibadian'.

Perhatikan bagaimana air sungai biru yang datang bertentangan dengan batu kapur coklat yang bertindak sebagai dinding  dengan percikan hijau lumut dan paku-paku sebagai hiasan yang diterangi oleh cahaya matahari yang berseri-seri melalui rekahan dan lubang-lubang daripada atas.

Pengunjung yang mencari tempat yang menggoncang adrenalin dialu-alukan untuk mencuba lompat dari batang pokok setinggi enam meter ke lagun!

Tidak cukup mencabar buat anda? Cuba alternatif yang lebih ekstrem, berakit di Gua Kalisuci dengan arus sungai yang deras melalui halangan berisi batu.

Anda masih boleh membuat aktiviti yang ekstrem ini tanpa melepaskan pandangan menakjubkan sepanjang air Sungai Gua!


  • Zoo Gembira Loka
 Image result for zoo gembira loka

Zoo terbesar di Pulau Jawa dengan pelbagai flora dan fauna yang anda boleh belajar  tentang kehidupan dan habitatnya.

Juga antara tempat menarik di Yogyakarta Indonesia yang anda harus kunjungi. Mengandungi pelbagai spesis dari seluruh dunia, seperti orang utan, Gajah Asia, chimpanzees, harimau, dan sebgainya. Zoo Gembira Loka merupakan tarikan utama pelancong di Yogyakarta.

Zoo Gembira Loka agak teruk dimusnahkan oleh gempa bumi yang menggegarkan Kota Yogyakarta pada tahun 2004. Walau bagaimanapun, selepas pengubahsuaian Zoo Gembira Loka masih lagi menjadi tempat kegemaran pelancong.


  • Kaliurang  
Image result for kaliurang

Terletak 28 kilometer dari bandar Pusat Yogyakarta, Kaliurang kini mempunyai kebudayaan yang mempesonakan dan kawasan pelancongan semula jadi yang menjadi tempat yang menyeronokkon untuk rekreasi keluarga.

Pemandangan Gunung Merapi memberikan sensasi yang khas di kawasan ini.

Gunung ini juga akan dilindungi dengan kabus ketika anda datang untuk melihatnya.

Di sebelahnya Barat Bukit Plawangan sepanjang 1, 100 meter, perjalanan merentas negara, melalui laluan tanah yang dirangka dengan pokok dan cerun-cerun hijau, dan siri 22 gua sebagai harta yang ditinggalkan pihak kolonial Jepun adalah beberapa keunikan pelancongan semulajadi di Kaliurang.

Selain keindahan alam semula jadi, Kaliurang juga mempunyai beberapa bangunan bersejah.


  • Keraton Yogyakarta
Image result for keraton yogyakarta

Antara tempat menarik di Yogyakarta Indonesia yang anda harus kunjungi adalah Keraton. Keraton Kasultanan Ngayogyakarta Hadiningrat atau sekarang ini lebih dikenali dengan nama Istana Yogyakarta ialah pusat budaya Jawa, muzium hidup yang terletak di kawasan khas Yogyakarta.

Bukan sahaja menjadi tempat untuk raja dan keluarganya tinggal, Istana  juga adalah tempat arahan utama perkembangan budaya Jawa, serta pengawal budaya.

Di sini pelancong boleh belajar dan melihat secara langsung bagaimana budaya Jawa masih hidup dan masih dikekalkan.

Terdapat banyak perkara yang boleh dilihat di Istana Yogyakarta, seperti aktiviti hamba-hamba di Istana yang akan melakukan kerja atau pun melihat koleksi harta istana.

Koleksi akan disimpan dalam kotak kaca yang dipaparkan di pelbagai bilik daripada seramik dan barangan kaca, senjata, gambar-gambar, miniatur dan replika, hinggalah kepada pelbagai jenis batik dan proses membuatnya.



  • Taman Sari
Image result for taman sari

Taman Sari ini juga merupakan tempat menarik di Yogyakarta Indonesia mempunyai ceritanya tersendiri. Dikenali sebagai Istana Air Taman Sari adalah tapak sebuah bekas Taman Diraja Kesultanan Yogyakarta.

Ia terletak kira-kira 2 km ke selatan Keraton, Yogyakarta, Indonesia.

Dibina pada pertengahan abad ke- 18, Taman Sari mempunyai pelbagai fungsi, seperti tempat rehat, bengkel, tempat meditasi, kawasan pertahanan dan tempat persembunyian.

Taman Sari terdiri daripada empat kawasan yang berbeza: sebuah Tasik buatan yang besar dengan pulau-pulau dan astaka yang terletak di Barat, sebuah kompleks mandi di pusat, kompleks pondok dan kolam di Selatan, dan sebuah tasik kecil di Timur.
     
Hingga kini hanya pusat mandi kompleks adalah yang dijaga degan baik.

~ Sekian,Terima Kasih ~

No comments:

Post a Comment

Filipina

Tempat wisata di Filipina juga tidak boleh diremehkan sebab meski negara yang kecil Filipina memiliki tempat wisata yang menar...